Vuoroesihenkilö Minttu
Minttu on työskennellyt Inexillä kuusitoista vuotta erilaisissa logistiikan tehtävissä. Nykyään vuoroesihenkilönä käyttötavarapuolella työskentelevä Minttu on tyytyväinen, että on päässyt Inexillä erilaisiin tehtäviin ja etenemään urallaan. Työssä tärkeintä on aina ollut työkaverit ja fiilis. Minttu aloitti työt Inexillä vuonna 2006 tuotteiden käsittelijänä Sokoksen käsittelykeskuksessa Vantaan Hakkilassa. Ensimmäisiin työtehtäviin Inexillä kuului mm. tilausten käsittelyä, hinnoittelua, keräämistä sekä inventointia. Viimeisinä Hakkilan vuosina Minttu toimi reklamaatiovastaavana.Sipoon käyttötavaroiden (KT) logistiikkakeskus otettiin käyttöön vuonna 2012. Siirtyminen osittain automatisoituun logistiikkakeskukseen ja sen uusiin prosesseihin oli jokaiselle KT-työntekijälle iso muutos. Mintulla siirtymäaika meni hyvin. Reklamaatiopalveluiden hoito ei sellaisenaan enää jatkuisi Sipoossa ja Sipoossa odotti uudet työt kampanjatoimintojen nokkana. Töitä oli kuitenkin jonkin aikaa kahdessa paikassa: aamupäivällä Sipoossa nokkamiehenä ja iltapäivällä Hakkilassa reklamaatiovastaavana. Kun lopullinen siirtymä Sipooseen tapahtui, ei muutos tuntunut siirtymäajan takia isolta. Uusi työ nokkamiehenä vaati organisointikykyä ja vastuuta ja antoi varmuutta hakea vuoroesihenkilöksi kun paikka tuli avoimeksi.Työyhteisö ja työkaverit on koko työuran aikana ollut tärkeitä. Mintulle hyvä työkaveruus ja työpaikan fiilis tarkoittaa auttamista, huumoria ja vertaistukea. Vaikka jokaisella itsellään on vastuu työpaikan fiiliksestä, vaikuttaa siihen kuitenkin eniten esihenkilöiden esimerkki. Kun työyhteisössä uskalletaan antaa vastuuta ja luotetaan toisiin, löytyy myös rohkeutta kehittää tekemistä.Vuoroesimies työskentelee käyttötavarapuolella pääosin päivävuorossa. Mintun kanssa samaan esihenkilötiimiin kuuluu neljä muuta esihenkilöä, joista yksi tulee aamuvuoroon ja yksi iltavuoroon. Vuoro alkaa usein tietokoneen ääressä. Esihenkilö korjaa tunnit, käyttää erilaisia viestintäkanavia, hoitaa HR-asioita ja seuraa oman vastuualueen asioita. Vuoroesihenkilön vastuulla on tuotannon läpiviennin seuraaminen ja varmistaminen, jotta asiakkaat saavat tuotteet ajoissa myymälöihin.Korjausehdotukset ja kehitysideat tulevat esimiehelle esille lähes aina tuotannon työskentelyalueilla. Toimistoon asti niitä harvemmin lähdetään tuomaan, joten on luonnollista, että iso osa Mintun työpäivästä menee toimiston sijaan tuotannossa.Mintulle on ollut tärkeää edetä uralla: tuotteidenkäsittelijä, reklamaatiovastaava, nokka ja vuoroesihenkilö on ollut luonteva eteneminen logistiikassa. Työskentely vuoroesihenkilönä oli helppoa aloittaa kun tunsi talon tavat ja ennen kaikkea työntekijät jo ennestään. Oma esimies on tukenut Minttua kannustamalla lähiesimiestutkinnon tekemiseen. Inexillä on ollut myös vuoden pituinen esimiesvalmennus, mistä on saanut hyvää syventymisestä esihenkilötyöhön.Inexin arvoissa asiakas mainitaan ensimmäisenä: Inex on asiakkaitaan varten. KT-logistiikasta toimitetaan käyttötavaratuotteita mm. Prisma-, Sokos- ja Emotion- myymälöihin ympäri Suomen. On siis ollut tärkeää päästä tutustumaan myös myymälöiden toimintaan. Mintulle kampanjatuotteiden purku Helsingin Sokoksen tiloissa lisäsi tietämystä myymälän tarpeista. Samalla konkretisoitui kuinka tärkeää logistiikkatyössä on aina miettiä prosessin seuraavaa kohtaa ja asiakasta. Hyvin kerätty rullakko tai laatikko helpottaa seuraavaa osaa prosessissa, esimerkiksi nopeuttaa lähettämön toimintaa, auton lastausta ja purkua sekä ennen kaikkea; helpottaa työtä myymälässä, varmistaen näin osaltaan tuotteen hyvin hyllysaatavuuden.Tulevaisuuden Minttu näkee mielenkiintoisena. Verkkokaupan kasvu tuo muutoksia myös Inexin KT-toimintoihin prosessien, tilojen ja IT-ratkaisujen muodossa. Esihenkilönänä tärkeintä muutoksessa on edelleen muistaa että ihminen tekee muutoksen ja esihenkilötyö on nimenomaan ihmisten johtamista.
Ajojärjestelijä Petteri
Petteri on työskennellyt Inexillä 3,5 vuotta logistiikan ja ajojärjestelyn tehtävissä. Hänelle tärkeää työssä on vaihtelu ja uuden oppiminen. Petteri on lyhyessä ajassa kerennyt tekemään töitä hevi-keräyksessä, terminaalissa ja ajojärjestelyssä. Vuonna 2017 Petteri opiskeli tradenomiksi ja teki alanvaihdon taksialalta logistiikkaan. Hän haki Inexille logistiikan ja ajojärjestelyyn tehtäviin ja tuli valituksi logistiikkatehtäviin tuoretuotteiden keräykseen. Sipoon päivittäistavaroiden (PT) logistiikkakeskuksessa oli tuolloin vielä käyttöönottovaihe päällä. Petteri oli siis itselleen uudella alalla ja uudessa työpaikassa, missä otettiin käyttöön uutta logistiikka-automaatiota. Asenne työn tekemiseen kuitenkin ratkaisi ja Petterillä oli nopeasti hallussa kaikki alueen eri tehtävät. Töitä oli paljon, mutta se oli vaihtelevaa ja palkkakin oli kohdallaan.Petterin osaamiselle, asenteelle ja halulle oppia oli siis tarvetta kun logistiikkakeskuksen seuraava käsittelyalue otettiin käyttöön. Vaikka terminaalipuolella työtehtävät ovat erilaisia kuin hevi-puolella, oli Petterillä jo hyvää kokemusta uuden logistiikka-alueen käyttöönotosta ja työtehtäviin kuului mm. uudempien henkilöiden opastusta. Terminaalityötä Petteri kuvaa enemmän tiimityöksi. Keräystyö hevi-puolella oli hyvin itsenäistä, mutta terminaalissa töitä tehdään eri alueilla enemmän tiiminä ja yhdessä.Koko ajan Petterillä on ollut kiinnostus uuden oppimiseen. Hän on hevikeräyksen ja terminaalitöiden lisäksi tehnyt säännöllisesti töitä ajojärjestelyssä. Keväällä 2020 Petteri siirtyi ensimmäistä kertaa ajojärjestelyyn kesätöihin. Ajojärjestelyssä odotti hyvät opastajat ja muutaman viikon tiiviin perehdytyksen jälkeen alkoivat varsinaiset työt. Sipoossa elettiin vielä siirtymäaikaa ja Petteri jatkoi ajojärjestelyssä kesän jälkeen vielä joulun sesongin yli. Joulusesongin 2020 jälkeen Petteri oli jälleen hetken terminaalipuolella, mutta siirtyi kesäksi 2021 uudestaan ajojärjestelyyn. Vuoden 2022 alusta Petteri siirtyi kokonaan ajojärjestelyyn.Ajojärjestely pitää huolen, että päivittäin noin 1 000 ajoneuvoa ja 25 000 kuljetusyksikköä liikkuu aikataulun mukaisesti Sipoosta S-ryhmän tuhanteen myymälään ympäri Suomen joko suorakuljetuksina tai alueterminaalien kautta. Työ on nopeatempoista ja vaatii ennakointia, nopeaa reagointia ja ennen kaikkea hyviä vuorovaikutustaitoja talon sisällä sekä kuljetusliikkeiden ja myymälöiden kanssa. Petterille työ ajojärjestelyssä on ollut pääsääntöisesti helppoa, joskin työpäivien haastavuus vaihtelee ja joka päivä oppii uutta. Sesonkiaikana, esimerkiksi jouluna ja juhannuksena ajojärjestelyssä on erityisen kiireistä, mutta tarkalla otteella kuljetusyksiköt siirtyvät autoihin ja tuotteet ovat myymälöissä sovittuna aikana.Petterin mielestä on hyvä, että työyhteisössä työskentelee monenlaisia ihmisiä. Jatkuvaan kehittymiseen tarvitaan eri ikäisiä ja uran eri vaiheessa olevia työntekijäitä. Toimivassa työyhteisössä on tilaa sellaisille, jotka pitävät kiinteästä työtehtävästä ja Petterin kaltaisille, jotka haluavat vaihtelua työtehtäviin. Vaikka Petterillä onkin ollut aina halu oppia uusia tehtäviä on hän halunnut oppia kaikki tehtävät perusteellisesti. On ollut tärkeää että vaikka työtehtävät ovat vaihdelleet on hän ehtinyt kehittymään osaajaksi edellisissä työtehtävissään.Uranvaihto vanhempana on iso asia. 40-vuotiaana työuraa on kuitenkin vielä lähes 30-vuotta edessä, joten Petteri kehottaa rohkeasti astumaan oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Nuorempia hän kehottaa miettimään mitä uraltaan haluaa ja tekemään töitä sen eteen.Tulevaisuus on Petterille vielä avoin. 3,5 vuodessa on tehty käyttöönottovaiheiden logistiikkatyötä hevi-keräyksessä ja terminaalissa, opastustöitä sekä ajojärjestelytöitä. Toiset pitävät rutiineista ja haluavat pysyä yhdellä alueella, Petterille on ollut selvää, että hän haluaa tehdä vaihtelevia töitä ja kartuttaa osaamistaan myös jatkossa.